Deel dit artikel

Na vele jaren sparen ontdek je een flink gat in je pensioen: het spaarplan dat je lang geleden bij een verzekeraar had afgesloten, levert veel minder op dan verwacht.

Dan sta je niet alleen. Je bent een van de honderdduizenden slachtoffers van een woekerpolis: een spaar- of beleggingsverzekering waarvoor veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht. Daarvan zijn er in de jaren negentig in ons land zo’n 7 miljoen verkocht. Bedoeld voor (de aanvulling van) het pensioen, aflossing van de woning, of studie van de kinderen, bleek de uitkering een forse domper, en vaak niet zoals eerder was voorgespiegeld.

Als slachtoffer van een woekerpolis sta je niet machteloos

Gelukkig sta je als slachtoffer niet machteloos: je kunt je woekerpolis aanpassen, of bij de bank of verzekeraar een verzoek om compensatie indienen. Je kunt bij het financieel klachteninstituut Kifid je individuele klacht indienen, of meedoen aan een collectieve claim via ConsumentenClaim (let op: je kunt niet met beide meedoen).

Die rechtsgang is een lange weg, maar geduld wordt vaak beloond. Zo oordeelde het Kifid onlangs dat verzekeraar Reaal niet “0% beheerkosten” mag beloven, en dan toch kosten in rekening brengen. ASR mag volgens een recente Kifid-uitspraak geen bemiddelingskosten (van de adviseur) rekenen. En het Gerechtshof Den Haag besloot onlangs in een zaak tegen Nationale Nederlanden enkele vragen direct aan de Hoge Raad, het hoogste rechtscollege in ons land, voor te leggen. Die stap leidt naar verwachting tot een snellere afhandeling van woekerpolis zaken.

Ook een woekerpolis? Kom in actie en meld je aan bij www.consumentenclaim.nl/woekerpolis.

 

De heer Van den Bergh uit Tilburg

De heer Van den Bergh uit Tilburg sloot zo’n 20 jaar geleden een contract met ASR, bedoeld voor de toekomstige aflossing van zijn hypotheek. “Mij werd voorgespiegeld dat ik daarmee mijn hypotheek aan het eind van de rit ineens zou kunnen aflossen, en daarnaast nog geld over zou houden”, vertelt hij. “Maar in de praktijk bleek de opbrengst elk jaar minder”.

Vertrouwen in een politieke oplossing heeft hij niet. “De verzekeraars dreigden met een faillissement, als zij al hun woekerpolis-slachtoffers zouden moeten compenseren. Ik denk dat de politici daar gevoelig voor zijn.” Van den Bergh heeft zijn hoop gevestigd op ConsumentenClaim, waar hij zo’n 7 jaar geleden zijn woekerpolis-claim indiende.

“Ik weet dat het lang duurt, maar hoop en verwacht toch dat ik uiteindelijk compensatie krijg”, verzucht Van den Bergh. “Net als bij de beeldbuisclaim, waaraan ik ook mee doe”.


Deel dit artikel