Deel dit artikel

Tussen 1997 en 2011 ontmoetten “hoge heren” van zeven Europese vrachtwagenbouwers elkaar regelmatig. Niet om gezellig koffie te drinken, maar om afspraken te maken over de prijzen van hun trucks en vrachtwagencombinaties; dit werd het grootste kartel uit de Europese historie. Daardoor betaalden hun klanten tussen 10 en 15% teveel voor hun vrachtwagens. Maar nu willen zij hun geld terug.
Veertien jaar lang wisselden de truckfabrikanten DAF, Volvo, Scania, MAN, Renault, Daimler (Mercedes-Benz) en Iveco informatie uit over hun fabriekprijzen en over de kosten van innovaties aan hun wagens om aan nieuwe Europese milieueisen te voldoen. Een effectieve manier om gezonde concurrentie de nek om te draaien, waarvoor de klant doorgaans de rekening betaalt.

Maar ook een verboden manier, want de mededingingswet verbiedt dit soort stiekeme (prijs)afspraken nadrukkelijk. In 2011 werd het één van de truckbouwers, het Duitse MAN, te heet onder de voeten, en stapte het als klokkenluider naar de Europese Commissie. MAN werd daarvoor beloond, want het bedrijf kreeg als enige clementie en ontving geen boete. De overige zes wel.
In juli 2018 legde de Commissie vijf fabrikanten een boete op van bijna 3 miljard Euro; zij schikten en betaalden. De zesde, Scania, schikte niet, maar ging in hoger beroep tegen het oordeel en de opgelegde boete (van 880,5 miljoen Euro).

Daarmee geeft de Europese Commissie een helder signaal af, maar is de gedupeerde truck-koper nog niet geholpen. Die wil zijn teveel betaalde geld en bijbehorende wettelijke rente terug. Dat gaat bij een middelzware truck (6 – 16 ton) algauw om zo’n € 10.000 per vrachtwagen(combinatie).
En dat kan heel eenvoudig. Doe zoals al duizenden gedupeerden voor u deden: meld je aan bij het Truckkartel van MBK Claim, het zusterbedrijf van ConsumentenClaim voor het MKB. Deelname kost niets en verplicht tot niets. Alleen bij succes betaalt u 20% van de vergoeding aan MKB Claim.

“Een ontzettend goed initiatief”, gesprek met Jeanette Korver

“Samen met mijn man was ik mede-eigenaar van Korver Groep, een holding van diverse middelgrote ondernemingen in transport en op- en overslag in Renswoude. Op het hoogtepunt hadden we tussen 40 en 45 vrachtwagens, voornamelijk Volvo en DAF”, vertelt Jeanette Korver uit Renswoude.

“Hoewel transport een vrij gesloten wereldje is, hebben wij altijd geprobeerd ons open op te stellen. Zo hoorden we wat sommige collega’s voor precies dezelfde vrachtwagen hadden betaald, en daarbij kwamen grote verschillen aan het licht. Die konden we eerst niet verklaren.’”
“Tot mijn zoon een keer op internet aan het surfen was, en opeens riep: “Hé, ik lees hier bij MKB Claim over het truckkartel. Dáárom waren die vrachtwagens zo duur!” Later vernamen wij ook uit de media over het truckkartel. Toen begrepen we dat we voor die trucks teveel hadden betaald.”

“We voelen ons schandalig behandeld. Volvo en DAF hebben ons vertrouwen beschaamd. Je moet de psychologische impact daarvan niet onderschatten. In onze sector werken de banken ook lang niet altijd mee. Als daar nog zoiets bijkomt, beneemt je dat de lol in het ondernemen.”

“Als mensen terecht in verzet komen, doen wij mee. Wij hebben dan ook al onze 40 vrachtwagens aangemeld bij de truck-kartel actie van MKB Claim. Een ontzettend goed initiatief.

 

 


Deel dit artikel